هیئت تجدید نظر از نظر شکلی کاملا مشابه هیئت بدوی است با این تفاوت که اعضای هیئت تجدید نظر نباید در هیئت بدوی حضور داشته باشند. فرصت اعتراض به رای بدوی نیز تنها 20 روز است. لازم به ذکر است برای اعتراض به هیئت تجدید نظر باید فرم ماده 247 تکمیل شود.

خلاصه‌ی فرم 247 چیست؟

چه میزان از مالیاتی که طبق رای هیات بدوی تعیین شده است را شما قبول دارید و قاعدتا مبلغی که در تبصره یک ماده 247 اعلام می‌شود نمی‌تواند کمتر از میزان مالیات ابرازی باشد همچنین، اگر مالیات ابرازی پرداخت نشده باشد اجازه تشکیل هیئت برای شما وجود ندارد.

در نهایت اگر مطمئن هستید میزان اختلاف مالیاتی شما در هیئت تجدید نظر قابل حل است می‌توانید میزان مورد قبول خود را صفر ریال اعلام کنید. به نظر شما چرا دولت این مرحله را در قانون قرار داده است؟
به این دلیل که شما آن میزان از مالیاتی را که قبول دارید پرداخت کنید تا مشمول جریمه‌ی دیرکرد پرداخت مالیات نشوید.

ماده 166

سازمان امور مالياتي كشور می‌تواند قبوض پيش پرداخت مالياتي را تهيه کرده و براي استفاده موديان به عرضه درآورد. قبوض ذکرشده با نام بوده و غيرقابل انتقال است و در موقع واريز ماليات مودي مبلغ پيش پرداخت، به اضافه دو درصد 2 (%) آن بـه ازاي هـر سه ماه زود پرداخت از بدهي مالياتي مربوط كسر می‌شود.

ماده 189

اشخاص حقوقي و همچنين اشخاص حقيقي موضوع بندهاي ذکرشده ماده (95) اين قانون در صورتی که طي سه سال متوالي ترازنامه و همچنین حساب سود و زيان و دفاتر و مدارک آن‌ها مورد قبول قرارگرفته باشد و ماليات هر سال را درسال تـسليم اظهارنامـه بدون مراجعه به هيات‌هاي حل اختلاف مالياتي پرداخت كرده باشند به اندازه پنج درصد اصل ماليات سه سال ذکرشده علاوه بر اسـتفاده از مزاياي تعیین شده در ماده 190 علي الحساب پرداختي بابت ماليات عملكرد هرسال مالي قبل از سررسيد تعیین شده در اين قـانون برای پرداخـت ماليات عملكرد موجب تعلق جايزهای معادل يک درصد 1 (%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسيد مقرر بوده كه از ماليـات متعلق همان عملكرد كسر می‌گردد.

خراسانی.1

پرداخت ماليات بعد از آن موعد موجب تعلق جريمه‌اي معـادل 2/5 % ماليات بـه ازای هرمـاه خواهد بود. مبدأ احتساب جريمه در رابطه با مودياني كه مكلف به تسليم اظهارنامه مالياتي هستند نسبت به مبلغ درج شده در اظهارنامـه از تاريخ انقضاي مهلت تسليم آن و همچنین نسبت به ما به تفاوت از زمان مطالبه و در مورد مودیانی كه از تسليم اظهارنامه خودداري نموده‌اند يا اصـولاً موظف به تسليم اظهارنامه نيستند، تاريخ انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه يا سررسيد پراخت ماليات حسب مورد است.

تبصره -1 مودياني كه به تكاليف قانوني خود در ارتباط با تسليم به موقع اظهارنامه يا ترازنامه و حساب سود و زيان و پرداخت يا ترتيب دادن پرداخت ماليات طبق اظهارنامه يا ترازنامه و حساب سود و زيان و همچنین حسب مورد ارائه به موقع دفاتر و اسناد و مـدارک خـود اقدام نموده‌اند در موارد ذکرشده در ماده (239) اين قانون، هر زمان برگ تشخيص مالياتي صادره را قبول يا با اداره امورمالياتي توافق نمايند و نسبت به پرداخت ماليات متعلقه يا ترتيب دادن پرداخت آن اقدام كنند از هشتاد درصد (80) جرايم ذکر شده در اين قانون معـاف خواهند بود.
لازم به ذکر است، در صورتي كه اين گونه موديان ظرف يک ماه از تاريخ ابلاغ برگ قطعي ماليات نسبت به پرداختن يا ترتيب دادن پرداخت آن اقدام کنند از چهل درصد(40)جرايم متعلقه مقرر در اين قانون معاف خواهند شد.
تبصره -2 در صورتی که فاصله تاريخ وصول اعتراض مودي نسبت به برگ تشخيص ماليات تا تاريخ قطعي شدن ماليات از يک سال تجاوز کند، جريمه دو ونيم درصد 2/5 در ماه موضوع اين ماده نسبت به مدت بيش از يک سال مذكور تا تاريخ ابلاغ برگ قطعی ماليات قابل مطالبه از مودی نخواهد بود.

سازمان امور مالياتي كشور مكلف است ترتيباتي اتخاذ نمايد كه رسيدگی و قطعيت يـافتن ماليات موديان حداكثر تا يک سال پس از تاريخ تسليم اعتراض آنان صورت پذيرد.

ماده 192

در كليه مواردي كه مودي يا نماينده او كه به موجب مقررات اين قانون از بابت پرداخت ماليات مكلف به تسليم اظهارنامـه می‌باشد، چنانچه از تسليم آن در مواعد مقرر در اين قانون خودداري نمايد مشمول جريمه‌ای معـادل ده درصـد10ماليات متعلق خواهد بود.

تبصره – عدم تسليم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بنده ای (الف) و (ب) ماده 95 اين قانون موجـب تعلـق جرمه‌ای معادل چهل درصد (40%) ماليات متعلق می‌گردد و مشمول بخشودگی نمی‌شود
در مورد موديانی كه اظهارنامه خود را تسليم می‌نمايند حكم اين تبصره نسبت به ماليات متعلق به درآمدهای كتمـان شـده يا هزينه‌های غير واقعي كه غيرقابل قبول باشد جاري خواهد بود.
ماده 193- نسبت به موديانی كه به موجب مقررات اين قانون مكلف به نگهداری دفاتر قانونی هستنـد در صورت عدم تـسليم ترازنامه و حساب سود و زيان يا عدم ارائه دفاتر مشمول جريمه‌ای معادل بيست درصد (20) ماليات برای هر يک از مـوارد مـذكور و در مورد رد دفتر مشمول جريمه‌ای معادل ده درصد (10)ماليات خواهند بود. تبصره_ عدم تسليم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زيان در دوره معافيت موجب عدم استفاده از معافيت مقرر در سـال مربوط خواهدشد

حل و فصل اختلاف در بیرون از دستگاه قضایی که امروزه در بیشتر قوانین به میان آمده است؛ به منظور حذف یا کاهش تشریفات مرتبط به دادرسی، باعث سرعت بخشیدن در رسیدگی است و از طرفی این هیأت‌ها به طور تخصصی به موضوع رسیدگی می‌نمایند. همچنین تشکیل مراجع مختلف حل اختلاف مالیاتی در جهت اجرای عدالت مالیاتی است. مرجع رسیدگی به تمامی اختلافات مالیاتی به غیر از مواردی که ضمن مقررات قانون مالیات‌های مستقیم مرجع دیگری پیش بینی شده باشد، هیأت حل اختلاف مالیاتی می‌باشد.

خراسانی

هر هیأت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر بدین شرح خواهد شد:

یک نماینده‌ی سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته، اگر قاضی بازنشسته دارای شرایط در شهرستان‌ها یا مراکز استان‌ها وجود نداشته باشد، به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس قوه قضاییه یک نفر قاضی شاغل را به منظور عضویت هیأت معرفی خواهد کرد، یک نفر هم نماینده از اطاق بازرگانی و منابع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجمع های حرف‌ها یا تشکل‌های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مؤدی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا بصورت هم زمان با تصمیم اعتراض به برگ تشخیص در زمان قانونی مؤدی انتخاب خود را ننماید. سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

به موجب قانون الحاق یک ماده به عنوان ماده 247 به قانون‌های مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحات بعدی آن که در تاریخ 1388/02/20 مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم الاجراست مگر این که ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی براساس ماده 203 این قانون و تبصره‌های آن به مؤدی از طرف مأموران مالیاتی مربوط یا مؤدیان مورد اعتراض کتبی قرار گیرد که در این‌ صورت پرونده به منظور رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ارائه خواهد شد.
رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر لازم الجرا خواهد بود. بر همین اصل، مؤدی مالیاتی موظف‌ است مقدار مالیاتی مورد قبول خود را پرداخت کرده و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را در زمان مقرر تسلیم کند و نمایندگان عضو هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نباید قبلاً نسبت به موضوع مطرح شده اظهارنظر داشته یا رأی صادر کرده باشند. در دوره‌های آموزش حسابداری مالیاتی در اصفهان این مباحث به تفصیل توضیح داده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *