از آنجایی که مسائل مربوط به ثروت و منابع آن در جامعه بسیار مهم است و لازم است که از ثبات و پایداری قابل توجهی برخوردار باشد، تخصیص این منابع یکی از مهم‌ترین وظایفی است که دولت مکلف به اجرای آن است. درآمدهای مالیاتی در این زمینه می‌تواند نقش بسیار مهم و موثری را ایفا کنند.
امروزه در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان، قانون مالیات مستقیم نقش اصلی تامین بودجه دولت را بر عهده دارد، تا جایی که با توسعه و پیشرفت این کشورها، اکثر شهروندان آن، پرداخت مالیات یکی از وظایف خود دانسته و در همکاری با دولت برای اجرا کردن آن کوشا هستند.

در کشور ایران نفت و مالیات دو منبع اصلی و مهم در تامین بودجه دولت محسوب می‌شود. هر چند نفت به عنوان یک منبع درآمد مهم و قابل توجه است، با این حال با توجه به تجدید ناپذیری آن و تغییرات قیمت، تکیه بر آن مورد توجه صاحب نظران اقتصادی و کارشناسان ارائه دهنده خدمات حسابداری مالیاتی نمی‌باشد.

به همین دلیل لازم است که یک جایگزین مناسب برای این ماده در نظر گرفته شود، درآمدهای حاصل از مالیات می‌تواند گزینه مناسب و ایده آلی به این منظور باشد. این کار باعث می‌شود تا درآمدهای حاصل از نفت نه تنها بابت هزینه‌های جاری کشور و یا هزینه‌هایی که به آن مصرفی گفته می‌شود، بلکه برای بخش‌های ساخت و توسعه زیربنایی و بخش‌های دیگر به طور مناسب سرمایه گذاری شود.

مالیات بر ارزش افزوده

پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری را در بخش‌های سیاسی و اقتصادی کشور به وجود آورد که در پی آن، قوانین و مقررات بسیاری برای تحکیم زیر پایه‌های نظام مالیاتی، تحت عنوان سازمان امور مالیاتی احداث شد، این سازمان دولتی تحت نظر وزیر امور اقتصادی تشکیل شد.

تشکیل سازمان امور مالیاتی توانست تحولات قابل توجه و ارزنده‌ای را در جامعه مالیاتی ایران بنا نهد. از آنجایی که اهمیت قانون مالیات مستقیم بر تمام افراد، صاحب نظران اقتصادی، حسابداران و کارشناسان مشاوره مالیاتی محرز است، دور از ذهن نیست که نقش آن در تامین منابع مالی کشور بسیار قابل توجه باشد. به همین دلیل یکی از سرفصل‌های مهم دوره‌ی آموزش حسابداری اصفهان به موضوع قانون مالیات مستقیم می‌پردازد. با این حال لازم است که دولت به منظور افزایش درآمدهای حاصل از مالیات، برای فرهنگ سازی و اعتمادسازی بیشتر تلاش کند، این کار باعث می‌شود تا نظر مردم به این بخش جلب شده و با مشاهده تغییرات در بخش‌های اقتصادی و مالیاتی، مایل به پرداخت هزینه‌های مالیاتی داشته باشند و با اطمینان خاطر برای انجام این کار اقدام نمایند.

اهمیت و تاثیر مالیات بر بخش‌های اقتصادی کشور تا جایی پیشرفته است که شانزدهم تیرماه تحت عنوان “روز مالیات” نامگذاری شده است. این موضوع نشان می‌دهد که شهروندان در همکاری با دولت می‌توانند تا میزان قابل توجهی در پیشرفت و توسعه کشور و علاوه بر آن در تامین بودجه مورد نیاز آن تاثیرگذار باشند، تا جایی که بستری مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود.

همانطور که به آن اشاره کردیم، ترجیح بر این است که به جای تکیه بر منابع نفتی و تجدید ناپذیر، تمرکز سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی کشور بر درآمدهای مالیاتی و تغییرات قوانین مربوط به آن به منظور بهینه سازی آن باشد. از آنجایی که تلاش بسیاری به این منظور صورت گرفته است، می‌توان گفت که یکی از دستاوردهای آن طرح جامع مالیاتی است که به همین منظور ایجاد شده است.

مالیات بر ارزش افزوده

بسیاری از کارشناسان حوزه حسابداری مالیاتی بر این باورند که مالیات مانند یک هزینه اجتماعی است که تمام ملت وظیفه دارند در راستای سیاست‌ها و قوانینی که در این راستا تصویب شده‌اند، تلاش کنند تا در کنار بهره مندی از امکانات کشور، در حفظ و نگهداری این منابع کوشا باشند. این مسئله باعث می‌شود تا نیازهای اساسی جامعه فراهم شود.
از آنجایی که مالیات یک منبع درآمد و از نیازهای اساسی یک دولت به شمار می‌آید، با توجه به نیاز و بر حسب درآمدها تعیین می‌گردد. اهمیت این موضوع به حدی زیاد و قابل توجه است که می‌توان گفت مالیات، شاهرگ اصلی بدنه دولت است.
قوانین در کشورهای پیشرفته جهان به صورتی تغییر کرده است که حسابداری در کنار دولت به اصلاح آن کمک کرده‌اند، در همین راستا به جای دریافت مالیات به صورت اجباری از مودیان، آن‌ها به عنوان شهروندانی که در همکاری با سازمان‌های مربوطه تلاش می‌کنند، به شکل اختیاری و بدون نیاز به اجبار، برای پرداخت مالیات متعلق تلاش می‌کنند.
طبیعی است که این شیوه توانسته است تا حد قابل توجهی به افزایش تمرکز سازمان‌های مالیاتی بر تغییر زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور کمک کند، دور از ذهن نخواهد بود که این کشورهای بیش از پیش توسعه یافته و پیشرفت کنند.
یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اثرات دریافت مالیات به شکل داوطلبانه این خواهد بود که شفافیت در دستگاه‌های اجرایی برای مردم، باعث ایجاد اعتماد برای آن‌ها خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده

طبیعتا این مهم زمانی به ثمر خواهد نشست که مردم یک جامعه به وضوح شاهد تغییراتی که در آن اتفاق می‌افتد، باشند، بهبود شرایط زندگی و اجتماعی می‌تواند تا میزان قابل توجهی به افزایش این اعتماد کمک کند. اعتماد مردم به حسابداران و رفتار اجتماعی صحیح در این زمینه به صورت قابل توجهی تاثیرگذار خواهد بود.
با توجه به نکات عنوان شده، در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشورهای مختلف و نهادهای مربوط به آن تلاش می‌کنند تا با استفاده از فراهم کردن شرایط مناسب، تا میزان بسیار زیادی به جلب اعتماد مودیان کمک کنند، این کار باعث می‌شود تا بدون نیاز به هزینه‌های اضافی، بخش قابل توجهی از مالیات دریافت شده با توجه به اعتماد دوطرفه و با همکاری متقابل انجام شود.

برخی از دولت‌ها ترجیح می‌دهند مالیات دریافت شده در همان منطقه و برای مردم همان ناحیه صرف و هزینه شود، این کار باعث می‌شود تا مردم به صورت مستقیم شاهد تغییرات باشند و با مقایسه مناطق، به همکاری در راستای پرداخت مالیات تشویق شوند. هر چه قدر میزان شفافیت در این بخش بیشتر باشد، رشد فرهنگی در پرداخت مالیات توسط مودیان بیشتر خواهد بود.

بسیاری از قوانین مربوط به این بخش با همکاری صاحب نظران و کارشناسان حوزه حسابداری تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد. با این حال بهتر است این مقررات همواره به شکلی عنوان شود که تا میزان قابل توجهی به بهبود حال مردم یک کشور و همچنین تغییرات موثر در زندگی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها منجر شود، آنگاه به مرور مشاهده می‌شود که مردم به صورت خودجوش در راستای پیشبرد این قوانین پیشگام باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *