جدول ۲۲ اظهارنامه مالیاتی

در ابتدا بهتر است با مفهومی به نام اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید. اظهار نامه فرمی است که همه ساله توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان مالیاتی قرار میگیرد. از طرفی ممکن است ارائه این افرم به صورت خوداظهاری باشد. در تسلیم این فرم به سازمان امور مالیاتی کشور تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول قوانین مالیات هستند لازم است برای بررسی و محاسبه مالیات خود این فرم را در زمان تعیین شده ارائه دهند.

هر چند تا قبل از سال ۱۳۹۱ کسانی که مشمول ارائه این اسناد بودند، ملزم به خرید اظهارنامه‌های کاغذی و سپس تکمیل و در نهایت ارائه آن بودند. از آنجایی که این فرایند بسیار پرهزینه و زمان بر بود سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت که به منظور تسریع این فرایند و همچنین تسهیل دریافت و بررسی آن، اظهارنامه‌های الکترونیکی را در دستور کار خود قرار دهد. پس از آن مودیان می‌توانستند با مراجعه به سایت مربوطه برای تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های خود اقدام کنند. در این میان مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است مودی به آن توجه داشته باشد سال مالیاتی است. منظور از آن یک سال شمسی است که از ابتدای فروردین ماه تا بیست و نهم اسفند ماه ادامه دارد. نکته‌ای که لازم است در این میان به خاطر داشته باشید این است که اگر از اشخاص حقوقی به شمار می‌آیید که سال مالی شما با توجه به اساسنامه‌های موجود منطبق بر سال مالیاتی نمی‌باشد، نیازی به نگرانی نیست، زیرا در این شرایط درآمد سال مالی برای کارشناسان اداره دارایی به عنوان مبنا، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در رابطه با جدول ۲۲ اظهارنامه مالیاتی بدانید موضوعات مربوط به طبقه بندی هزینه‌ها و یا به عبارتی قرار دادن آن‌ها در اظهارنامه‌های مالیاتی می‌باشد. با تمرکز بر روی ماده ۱۴۸ و هزینه‌هایی که از طرف حوزه مالیاتی مورد تایید است، به خوبی قادر خواهید بود که در دفاع از سود و یا درآمدهای مشمول مالیات خود اقدامات لازم را انجام دهید و یا حداقل از یک مشاوره مالیاتی در این زمینه کمک بگیرید. مهم‌ترین کاری که در این راستا لازم است انجام دهید این است که ماده ۱۴۸ قانون مالیاتی این هزینه‌ها را طبقه بندی کنید.

اظهارنامه مالیاتی

به عنوان مثال اگر به عنوان یک پرداخت کننده مالیات به عنوان مالک و صاحب خانه محسوب نمی‌شوید، لازم است که هزینه‌های اجاره‌ای را در درون اظهارنامه مالیاتی ذکر کنید و این کار را بر طبق اصلاحات جدید ماده ۵۴ قانون انجام دهید. حتی اگر ملک اجاره شده رهن کامل باشد الزام تکمیل جدول ۲۲ استوار باقی خواهد بود.

ماده ۱۴۸ به تفصیل بیان می‌کند چه هزینه‌هایی در اظهارنامه‌های مالیاتی ذکر شود.

ماده ۵۴ مربوط به حوزه مالیاتی بیان می‌کند، زمانی که قرارداد بین مستاجر و صاحب ملک تنظیم می‌شود لازم است بر طبق این ماده هزینه‌های اجاره آن به ۸۰ درصد از قیمت آن منطقه، نزدیک باشد. در نتیجه مالیات مربوط به آن بر طبق همین ماده دریافت می‌شود.
حوزه‌های مالیاتی دفترچه‌های ارزش معاملاتی املاک را نزد خود نگه می‌دارند. در این دفترچه‌ها میزان مالیات با توجه به هر حوزه مشخص شده است.

مثلا مشاهده می‌شود که برخی از شرکت‌ها پس از اطلاع یافتن از این قوانین در شرایطی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند هزینه‌های غیر واقعی را اعلام کنند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند با محو کردن هزینه‌های اجاره در نهایت اعلام کنند که صاحب ملک مورد نظر هستند. اگر این ملک مربوط به شرکت باشد جزئی از دارایی‌های آن به شمار می‌آید، اما اگر مربوط به هر کدام از اعضای هیئت مدیره باشد، از اموال آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است تحت عنوان سرمایه غیر نقدی در صورتجلسات ذکر شود.

مطرح کردن این موضوع که شما به هیچ عنوان اجاره پرداخت نمی‌کنید غیر واقعی و غیر حرفه‌ای خواهد بود. هزینه‌های اجاره در ماده ۱۴۸ عنوان شده است و در هر شرایطی که باشید با انجام فعالیت در یک مکان، مشمول به پرداخت هزینه‌های اجاره آن هستید. بنابراین این بخش نیز یکی از هزینه‌های شما به شمار می‌آید که لازم است ذکر شود.

موسسات مالیاتی و حسابرسی

هر چند مسئله‌ای که لازم است در نظر بگیرید این است که بسته به نوع قرارداد اگر ملک مورد نظر رهن کامل باشد، لازم است که آن را در بخش حساب سپرده‌های شرکت ذکر کنید. در این صورت مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

در هنگام تکمیل جدول ۲۲ اظهارنامه مالیاتی بهتر است از یک مشاوره مالیاتی کمک بگیرید، زیرا آن‌ها به شما خواهند گفت که طبق ماده ۵۴ لازم است تمام مشخصات مالک و محل ملک در بخش مربوطه تکمیل شود. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که هزینه اجاره‌ای به ۸۰ درصد از قیمت واقعی منطقه‌ای که در آن به سر می‌برید، نزدیک باشد. در این صورت شما یا مشاوره مالیاتی قادر خواهید بود از هزینه‌ها دفاع کرده و از جریمه شدن جلوگیری نمایید.

جدول ۲۲ اظهارنامه مالیاتی دارای بخش‌هایی است که در اظهارنامه مالیاتی به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مخصوصا بخش مشخصات مالک که کمتر به آن توجه می‌شود، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بهتر است در تکمیل آن نهایت دقت را به کار ببرید. جدول‌های مربوط به اسناد اظهارنامه مالیاتی بسیار زیاد است. ترازنامه، صورت‌های سود و زیان و محاسبه مالیاتی تنها چندین نمونه از اظهارنامه‌های مالیاتی محسوب می‌شوند. این اسناد مالیاتی به صورت زنجیره و سلسله به یکدیگر متصل هستند، به همین دلیل لازم است که در وارد کردن اطلاعات آن‌ها بسیار هوشیار و با دقت عمل کنید. وجود یک مشاوره مالیاتی در این زمینه می‌تواند یک کمک بزرگ برای شما محسوب شود.

آن‌ها قادر هستند تا با بالاترین میزان دقت فعالیت‌های مربوط به شرکت شما را انجام دهند و در نتیجه نیاز به اصلاح و ویرایش این اظهارنامه‌ها را کاهش دهند. در نتیجه این اطمینان برای شما به وجود خواهد آمد که با کمترین پرداخت هزینه و صرف زمان مربوط به این بخش قادر خواهید بود تا فعالیت‌های مربوط به تعیین وضعیت املاک خود را انجام دهید. به یاد داشته باشید که اگر از آن دسته از اشخاص حقیقی هستید که مشمول پرداخت مالیات شده‌اید بهتر است برای عملکرد بهتر در این زمینه حتی الامکان از یک مشاوره مالیاتی و یا کارشناسان موسسه حسابداری محاسبان کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *