ثبت نام گواهی ارزش افزوده

برای درک بهتر گواهی ارزش افزوده لازم است بدانید که سازمان امور مالیاتی بخشی از هزینه‌ها را مبتنی بر ارزش افزوده اعلام می‌کند. به صورتی که هزینه‌های مالیاتی به طور غیرمستقیم به برخی از کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد. در این شرایط مصرف کننده ناچار است که برای دریافت کالا و خدمات، هزینه‌های ارزش افزوده را به همراه بهای واقعی آن بپردازد. از طرف دیگر فروشنده و یا عرضه کننده خدمات موظف به واریز هزینه دریافت شده به خزانه دولت خواهد بود. ثبت نام گواهی ارزش افزوده مراحل مختلفی دارد.
به این مسئله نیز توجه کنید که گاهی خود فروشنده و یا عرضه کننده خدمت در بسیاری از شرایط به عنوان یک مصرف کننده محسوب می‌شود و لازم است برای پرداخت مالیات اقدام کند. در این شرایط قانون پس از محاسبه مالیات‌های پرداختی و مالیات واریز شده به حساب دولت، هزینه‌های مابه التفاوت را دریافت می‌کند.

منظور از گواهی ارزش افزوده چیست؟

اگر با خدمات مربوط به مشاوره مالیاتی آشنا باشید یا از یک حسابدار برای این منظور کمک بگیرید، درک خواهید کرد که گواهی مالیات مبتنی بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین بخش‌های امور مالیاتی است و اخذ مجوزهای آن از جمله ضروریات فعالان اقتصادی خواهد بود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که کسانی که به فروش کالا مشغول هستند و یا آن دسته از موسساتی که برای ارائه خدمات فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات به دلیل اینکه از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند، پس از احتساب هزینه‌های مالیاتی مبتنی بر ارزش افزوده، اقدام به دریافت آن از مشتریان خود می‌نمایند. با این حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که این افراد ملزم هستند تا مجوزها و مدارک مربوطه را پس از گذراندن دوران مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده‌های مالیاتی دریافت کنند. در غیر این صورت طبق قوانین امور مالیاتی و خدمات مشاوره مالی دریافت این هزینه‌ها غیر قانونی خواهد بود و دریافت کننده ملزم به استرداد آن می‌باشد.

خدمات مشاوره مالی

به بیان بهتر لازم است اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات و یا فعالیت‌های خرید و فروش خود اعتبارات لازم را از سازمان امور مالیاتی کسب نمایند. این اعتبار همان گواهی ارزش افزوده خواهد بود.
با وجود این گواهی به معنی مجوزی است که سازمان امور مالیاتی به صاحب کسب و کار برای انجام فعالیت‌های مالی به وی ارائه می‌دهد. تنها افرادی که صاحب این مجوز هستند می‌توانند برای دریافت مالیات مبتنی بر ارزش افزوده از مشتریان خود اقدام کنند.

برای بسیاری این پرسش به وجود می‌آید که عدم دریافت این مجوز می‌تواند چه پیامدهایی را در پی داشته باشد؟

بسیاری از کسانی که موظف به پرداخت مالیات هستند اما برای پرداخت آن اقدام نمی‌کنند، گمان می‌کنند که با عدم اقدام برای دریافت مجوزهای ارزش افزوده می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و این هزینه را از خریداران خود نیز دریافت نکنند، این در حالی است که عدم توجه به این قانون جرم مالیاتی محسوب شده و می‌تواند شخص را مشمول جریمه کند. گواهی‌های ارزش افزوده به صورت شش ماهه و یک ساله صادر می‌شود و در این میان مودیانی که مشمول پرداخت مالیات هستند برای آن‌ها گواهی مبتنی بر ارزش افزوده ۶ ماهه صادر می‌شود و اگر بدهی مالیاتی نداشته باشند می‌توانند مجوزهای یکساله دریافت کنند. بهتر است به تاریخ اعتبار این گواهینامه‌ها توجه داشته باشید زیرا اعتبار آن به معنای توانایی شما برای ادامه دادن فعالیت‌های مالی خواهد بود.

کارشناسان حسابداری مالیاتی

مراحل تمدید گواهی

افرادی که از قبل مراحل ثبت نام گواهی ارزش افزوده را انجام داده‌اند و این گواهینامه را دریافت کرده بودند و اکنون مایل به تمدید آن هستند لازم است تا ۱۵ روز قبل از تاریخ انقضای آن به سایت evat.ir مراجعه کرده و برای تمدید گواهینامه خود اقدام کنند.
در این مرحله کاربر پس از ورود به سامانه و وارد کردن نام کاربری و رمز خود می‌تواند به بخش درخواست گواهینامه رفته و اطلاعات درخواست شده از جمله شماره اقتصادی و کد رهگیری خود را وارد کند.
پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به گواهینامه قبلی و تاریخ تحویل آن یک شماره پیگیری درخواست برای تمدید گواهی ارزش افزوده، برای درخواست کننده ارسال می‌شود. حفظ و نگهداری این کد برای پیگیری‌های بعدی مهم خواهد بود. به همین دلیل اگر به تنهایی قادر به انجام این مراحل نیستید، می‌توانید از یک کارشناس حسابداری آشنا با امور مالیاتی کمک بگیرید. در دوره‌های آموزش حسابداری مالی در اصفهان کلیه این مباحث به تفصیل توضیح داده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان حسابداری مالیاتی بیان می‌کنند که برخی از سازمان‌ها پس از دریافت کد پیگیری به منظور درخواست تمدید گواهینامه سایر اقدامات را برای دریافت آن انجام نمی‌دهند، این در حالی است که وجود کد پیگیری به معنی دریافت گواهینامه نخواهد بود.
مراحل اخذ گواهی ارزش افزوده و تمدید آن ممکن است دو هفته به طول بینجامد، به همین دلیل بهتر است حسابدار مالیاتی پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

دریافت گواهی مالیات

آیا ممکن است تمدید گواهی انجام نشود؟

گاهی ممکن است بنا به شرایطی مواردی به وجود بیاید که گواهینامه ارزش افزوده شوند تمدید نشود. در صورتی که در زمان تعیین شده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا گزارش معاملات فصلی اقدام نکرده باشید و یا چنانچه از قبل بدهی مالیاتی داشته باشید و در مدارک و پرونده شما وجود داشته باشد و برای بدهی‌های قطعی و تعیین شده اقدام نکرده باشید، برای تمدید گواهی ارزش افزوده خود دچار مشکل می‌شوید.

چه کسانی نیاز به دریافت گواهی مالیات مبتنی بر ارزش افزوده ندارند؟

سازمان‌ها و یا افرادی که معاف از پرداخت مالیات مبنی بر ارزش افزوده هستند شرکت‌هایی که منحل شده و یا فعالیت‌های اقتصادی ندارند و سازمان‌هایی که تنها شماره ثبت دریافت کرده و به فعالیت‌های اقتصادی مشغول نیستند و نیاز به دریافت این گواهینامه نخواهند داشت، در این بخش قرار می‌گیرند.
قوانین و تبصره‌های بیشتری درباره دریافت گواهینامه مبتنی بر ارزش افزوده وجود دارد که برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید از راهنمایی‌های یک حسابدار بهره مند شوید. این افراد سال‌های بسیار زیادی در این زمینه مشغول بوده‌اند و تجربه‌های لازم را در این حوزه کسب کرده‌اند. به همین دلیل در صورتی که به تنهایی قادر به اجرای مراحل دریافت و یا تمدید گواهینامه مبتنی بر ارزش افزوده نمی‌باشید، بهتر است این کار را به یک کارشناس مالیاتی مجرب مانند حسابدار شرکت خود بسپارید. از طرفی لازم است کسی این کار را برای شما انجام دهد که به طور کامل به او اعتماد داشته باشید، زیرا نیاز است بخش زیادی از اطلاعات خود را در اختیار وی قرار دهید. در حال حاضر موسسات و سازمان‌های بسیار زیادی مثل موسسه حسابداری محاسبان وجود دارند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و می‌توانید با انتخاب هر یک از آن‌ها، خدمات مشاوره مالیاتی و حسابداری لازم را دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *