کاربرد حسابداری منابع انسانی برای مشاغل مختلف

حسابداری منابع انسانی یکی از علوم جدید در رابطه با حسابداری و نوع‌های متفاوت آن است در اصل حسابداری منابع انسانی نگرشی جدید در رابطه با عواملی خواهد بود که باعث ایجاد درآمد می‌شود.
بنابراین بسیاری از سازمان‌ها و موسسات در این رابطه ارزشمندی منابع انسانی را به شکل قابل توجهی مورد بررسی قرار داده‌اند تا بتوانند از این منابع در راستای هدف‌های مالی خود به نحو مطلوبی استفاده کنند. منابع انسانی دارای ارزش‌های اقتصادی بسیار زیادی است که برای سازمان‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود و شرایط مالی خوبی را برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

کاربرد حسابداری منابع انسانی در جهان

یکی از نکاتی که در رابطه با این نوع از حسابداری باید بیان شود کاربرد آن در کشور‌های پیشرفته است یکی از کشور‌هایی که توانسته است انجمنی را برای این شیوه به دست بیاورد آمریکا است. در آمریکا کمیته‌ای با نام کمیته حسابداری منابع انسانی که با نام انجمن حسابداری آمریکا نیز شناخته می‌شود وجود دارد که در آن فرایند شناسایی و اندازه گیری برای داده‌های انسانی و تعامل و ارتباط با اشخاص به شکل کلی و جزئی تعریف شده است.
در این تعریف حسابداری منابع انسانی دارای فرایند‌هایی است که داده‌هایی را که از منابع انسانی به دست می‌آید را مورد مطالعه قرار می‌دهد و بعد از آن اطلاعاتی را به دست می‌آورد که این اطلاعات می‌تواند از نظر مالی برای اشخاصی که به دنبال اطلاعات منابع انسانی هستند مناسب خواهد بود.
در اصل حسابداری منابع انسانی به عنوان نوعی از دارایی است که برای هر سازمان می‌تواند وجود داشته باشد و پیدایش این نوع از حسابداری به زمان شروع جهانی شدن تجارت و خدمات بر می‌گردد.

حسابداری منابع انسانیدر اصل باید به این نکته اشاره کرد که تمامی روند کاری که در یک سازمان و یا شرکت انجام می‌پذیرد توسط منابع انسانی اداره می‌شود.
به این شکل باید در رابطه با منابع انسانی اطلاعات زیادی را به دست آورد و هم این که بتوان تمامی هزینه‌ها و تغییراتی را که بر روی منابع انسانی ایجاد می‌شود را در نظر داشت.
با این حال در بیشتر کشور‌ها منابع انسانی به عنوان یک منبع از درآمد و سرمایه مورد قبول واقع شده است. یکی از کار‌هایی که بر روی شغل حسابداری انجام می‌شود ارزیابی درست و دقیق در این رابطه خواهد بود. ارزیابی که برای منابع انسانی انجام می‌شود بسیار ضروری است و دارای اهمیت زیادی خواهد بود. بنابراین ارزیابی‌های صورت گرفته بر روی منابع انسانی باعث می‌شود که بتوان به راحتی به شکل‌های مالی دست یافت که این سرمایه‌های مالی برای بسیاری از سرمایه گذاران بسیار مهم خواهد بود.
در اصل حسابداری منابع مالی می‌تواند مدیریت گسترده و مناسبی را برای افرادی که با آن‌ها در تعامل است را ایجاد خواهد کرد.
حسابداری انسانی در اصل می‌تواند به این نکته فائق آید که به مدیران میزان توانمندی بیشتری را ارائه دهد در این رابطه باید گفت که منابع انسانی می‌توانند به مدیران میزان تغییراتی را که در طول زمان باید در منابع انسانی خود ایجاد کنند را بیان می‌کند.
منابع انسانی برای هر سازمانی بسیار با ارزش است و باید این مطلب را بیان کرد که هر سازمان باید بتواند مدیریت خوبی را در رابطه با افرادی که در سازمان خود با آن‌ها تعامل دارد ایجاد کند و هر یک از آن‌ها که به عنوان سرمایه دارای فعالیت‌های خاصی هستند را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند روند به کارگیری از آن‌ها را به شکل سازمان یافته‌تر و بهتری انجام دهد.

نکته

یکی از کار‌هایی که برای انجام دادن حسابداری منابع انسانی انجام می‌شود ایجاد ارزش‌هایی است که برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود بنابراین میزان ارزشمندی هر فرد بستگی به اطلاعاتی است که در رابطه با منابع انسانی از آن به دست می‌آید. با این حال فاکتور‌ها و ساختار‌های خاصی برای این زمانبندی وجود دارد که می‌توان به شکل هدفمندی از آن بهره برد.

حسابداری منابع انسانی

منابع انسانی دارایی زنده

یکی از مطالبی که در رابطه با منابع انسانی باید بیان کرد این است که ارزشمندی که برای هر فرد وجود دارد قابل به تخمین نیست البته اندازه گیری‌هایی برای ارزشمندی هر فرد ایجاد شده است اما نمی‌توان به شکل دقیق در رابطه با آن اظهار نظر کرد. با این حال مدیریت یک سازمان به راحتی می‌تواند در رابطه با منابع انسانی که در دست دارد میزان ارزشمندی آن‌ها را تخمین بزند و در نهایت به شکل مفهومی‌تری از این سرمایه بهره‌مند شود.
در اصل خدماتی که هر نیروی انسانی می‌تواند برای سازمان و یا شرکتی ارائه دهد می‌تواند نوعی از سرمایه باشد که به شکل کارکردی خود را نمایان خواهد ساخت.

رشد اقتصادی و ارتباط آن با منابع انسانی

یکی از فاکتور‌هایی که برای منابع انسانی در نظر گرفته می‌شود میزان سود دهی آن‌ها است بنابراین باید گفت که انسان‌ها موجوداتی فعال هستند که می‌توانند در هر زمینه‌ای فعالیت‌های خاص به خود را انجام دهند. در این صورت منابع انسانی برای رشد اقتصاد بسیار مفید هستند و برای سازمان‌ها مطلوب و محبوب خواهند بود.
کارآمد بودن منابع انسانی فاکتور مهمی است که باید به شکل خاصی به آن نگریسته شود.

نقش اصلی حسابداری منابع انسانی شامل:

  • دستیابی به نکات کاری
  • توسعه و پیشرفت
  • تخصیص شرایط کاری ما بین افراد
  • حفاظت
  • ارزیابی عملکرد منابع انسانی
  • دادن پاداش به بهترین عملکرد
  • هدف‌هایی اصیل برای مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت مردم
  • کنترل هزینه‌های منابع انسانی
  • اطلاعات در رابطه با هزینه‌ها و ارزش منابع انسانی
  • استفاده مستمر از منابع انسانی
  • منابع انسانی و بازگشت سرمایه انسانی علاقه‌ مند به کار
  • ارائه دادن جزئیات حسابداری به سرمایه گذاران علاقه مند

گاهی اوقات ارائه دادن جزئیات حسابداری به افرادی که در این رابطه مشتاق هستند می‌تواند باعث ایجاد انگیزه بیشتر به مشاغل دیگر شود و به نوعی تبلیغات بسیار خاصی را در خواهد گرفت.

جزئیات حسابداری مالی در دست افرادی مانند:

  • بانکداران
  • سازمان و موسسات مالی
  • بستانکاران

تمامی فاکتور‌ها و فرایند‌هایی که برای حسابداری منابع انسانی به کار برده می‌شود به این خاطر خواهد بود که بتوان هزینه‌ها و اطلاعاتی را که از نظر مالی می‌توان به دست آورد را مورد بررسی قرار داد و به شکل مطلوب و بهینه‌ای از آن‌ها استفاده کرد.
در هر صورت باید این مطلب را بیان کرد که حسابداری منابع انسانی فاکتور مهمی در روند کاری از نظر مالی و هزینه‌ای خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *