معافیت ‌مالیاتی موسسات خیریه

ماده ۱۳۹ مربوط به قانون مالیات‌های مستقیم بیان می‌کند که تمامی فعالیت‌های خیریه اعم از هدایای دریافتی توسط موسسات خیریه و عام المنفعه با توجه به قوانین و مقررات این اساسنامه نیاز به پرداخت مالیات نخواهند داشت.
علاوه بر موارد عنوان شده حوزه‌های مربوط به تحقیقات فرهنگی، علوم دینی، فنی، بخش‌های بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، اختراعات، تعمیر و بازسازی مساجد، حوزه‌های علمیه و مدارس و دانشگاه‌های دولتی، امور عمرانی و آبادانی و کمک به نیازمندان، آسیب دیدگان حوادث مانند آتش سوزی جنگ نیز در راستای این قانون قرار می‌گیرند.

در صورتی که کمک هزینه‌های نقدی و غیر نقدی پس از پایان سال مالی مصرف نشوند، بدون آن که مالیات به آن‌ها تعلق بگیرد به سال مالی آینده منتقل می‌شوند. علاوه بر این لازم به ذکر است که درآمدهای دریافت شده از موقوفات، هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی و کمک هزینه‌ها و فعالیت‌های خیریه توسط اشخاص نیاز به پرداخت مالیات ندارند. اجرای این حکم شامل سازمان‌ها شرکت‌ها و موسسات زیر مجموعه اشخاص نامبرده نخواهد بود. با یاری یک مشاوره یا حسابدار مالیاتی قادر خواهید بود مسائل مالیاتی مربوط به موسسه خیریه خود را اجرا کنید.

بررسی شرایط سازمان‌های خیریه و عام المنفعه

بررسی شرایط سازمان‌های خیریه و عام المنفعه

قانون گذاران بسیاری از مقررات و ویژگی‌های لازم برای موسسات خیریه و عام المنفعه را به تصویب رساندند. این کار برای برخورداری این سازمان‌ها از تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی انجام گرفته است. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

۱- لازم است که موسسه مورد نظر تحت عنوان یک سازمان خیریه و عام المنفعه به ثبت رسیده باشد و در صورتی که سازمان مذکور غیر انتفاعی است، در اساسنامه ذکر شده باشد.

۲- هدایا و کمک هزینه‌های دریافتی توسط موسسات خیریه با توجه به قوانین ذکر شده در اساسنامه به مصرف رسیده باشد و این مورد توسط ارگان‌های سازمان امور مالیاتی کشور مورد تایید باشد.

۳- لازم است اساسنامه و قوانین مربوط به موسسات خیریه متضمن این موضوع باشد که موسسان و مدیران درجه اول و دوم و یا حتی هیئت امنا حق معامله با موسسه را نخواهند داشت.

۴- مهم است که در اساسنامه ذکر شود موسسان و یا صاحبان سرمایه استفاده از هدایای دریافتی و هزینه‌های نقدی یا کمک‌های غیرنقدی موسسه را ندارند و در صورت انحلال، درآمد و دارایی این موسسات به بخش‌های دولتی دیگر، موسسات خیریه عام المنفعه و یا سازمان بهزیستی واگذار خواهد شد.

۵- ارگان‌هایی مانند مراجع نظارت بر درآمد و هزینه‌های سازمان‌های خیریه سازمان امور مالیاتی کشور و اوقاف قادر به تفویض اختیار از جانب سازمان امور مالیاتی خواهند بود.

۶- تمام سازمان‌های خیریه موظف هستند تا هزینه‌های سالانه و صورتحساب‌های درآمد را به صورت مستند و به همراه مدارک قابل قبول پس از پایان سال مالی حداکثر تا چهار ماه به سازمان مربوطه ارسال نمایند. پس از آن لازم است مرجع ناظر مربوطه نتیجه را بررسی و رسیدگی درباره صورتحساب‌های درآمد و هزینه‌های مربوط به آن را اعلام نماید و پس از تایید، گواهی لازم را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

۷- تمام سازمان‌های خیریه و موسسات عام المنفعه، موظف به اجرای تمام قوانین و مقررات عنوان شده در آیین نامه اجرایی هستند، زیرا لازم است مدارک و اسنادی مانند اظهارنامه‌های مالیاتی، صورتحساب‌های سود و زیان و پرداخت مالیات را در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

۸- لازم است توجه داشته باشید عدم توجه به اجرا کردن قوانین مربوط به مالیات مستقیم و شرایط اعمال شده در آن در هر سال مالی باعث می‌شود تا موسسه و سازمان خیریه از معافیت‌های در نظر گرفته شده در آن سال محروم شود.

به یاد داشته باشید موارد و نکات بیشتری وجود دارد که به کمک یک مشاوره مالیاتی یا حسابدار مالیاتی قادر خواهید بود از آن‌ها آگاه شوید.

وظایف سازمان‌های خیریه و موسسات عام المنفعه

بسیاری از افراد مورد نظر در موضوع ماده قانون ۱۳۹ از سازمان‌های خیریه موظف هستند تا در طول یک ماه پس از تاریخ ثبت در مراجع مورد نظر با دریافت مجوز و پروانه فعالیت، کارهای مربوط به تنظیم اسناد و مدارک لازم را برای تشکیل پرونده به اداره امور مالیاتی تحویل دهند. از طرفی سازمان امور مالیاتی کشور و وظیفه دارد پیش از مشخص کردن ناظرین با تطبیق و بررسی اسناد و مدارک ارائه شده توسط صاحبان موسسه با اصل آن صحت و سقم مدارک را بررسی نماید.

پس از آن لازم است اداره کل پس از اطمینان از ثبت موسسه عنوان صورتحساب‌های بانکی آن را با نام موسسه تطبیق دهد و از یکسان بودن آن اطمینان حاصل نماید.

وظایف اداره امور مالیاتی چه خواهد بود؟

شرایط دریافت معافیت ‌مالیاتی موسسات خیریه

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در هنگام رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی سازمان‌های خیریه و موسسات عام المنفعه به نکات زیر توجه کند:

– ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی توسط موسسات خیریه در زمان مقرر

– ارسال صورتحساب درآمد و هزینه‌های سالانه به مرجع ناظر در پایان هر سال مالی ظرف ۴ ماه

– توجه به دریافت مجوز‌های لازم از سازمان‌های مربوطه

با مطالعه و آگاهی با قوانین مربوط به مالیات و یا یاری و کمک از حسابدار مالیاتی متوجه خواهید شد که قانون گذاران در کنار تصویب قوانین مربوط به امور مالی تسهیلات و مزایای قابل توجهی را برای بسیاری از افراد و مدیران در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل می‌توانید با آشنایی با این قوانین و مقررات مالیاتی و یا کمک گرفتن از حسابداران مالیاتی نسبت به حقوق خود آگاه باشید و عملکرد بهتری ارائه دهید. تمامی این مباحث با جزئیات کامل در دوره‌های آموزش حسابداری اصفهان توضیح داده می‌شود.

وظایف اداره امور مالیاتی چه خواهد بود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم سازمان امور مالیاتی کشور ناظر بر هزینه‌های موسسات خیریه و سازمان‌های عامل و درآمدهای آن‌ها خواهد بود. به همین دلیل ادارات ذیربط موظف هستند پس از یک هفته از تاریخ درخواست مودیان، برای تعیین ناظر اقدامات زیر را انجام دهند:

الف) چنانچه موسسه خیریه مورد نظر در گروه موسسات قرار گرفته است، وظیفه نظارت بر آن‌ها بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود. به همین دلیل لازم است که این موسسه به سازمان معرفی شود.

ب-) اداره امور مالیاتی موظف است موسساتی که مستقیما تحت نظر وزیر امور اقتصاد و یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی هستند را به منظور تعیین ناظر به نهادهای مربوطه معرفی کند.

ج) در صورتی که برخی از موسسات خیریه مشمول “الف” و “ب” نمی‌شوند، ناظران واجد شرایط پس از انتخاب برای صدور حکم به این موسسات معرفی می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *