اجرا شده توسط:

استاد مجید رئوفی

استاد عادل طغیانی

استاد مهدی خراسانی

 

جلسه اول:

هزینه‌ها مطابق با مواد 147

در مبحث هزینه 3 ماده اساسی داریم که معیارهای یک هزینه قابل قبول را اعلام کرده است. در ماده 147 به 7 اصل اساسی اشاره شده است که باید تمامی هزینه‌ها این 7 اصل را داشته باشند. در ماده 148 برای آنها مثال زده است و ماده 149 نیز درباره مبحث استهلاک صحبت کرده است.

ماده 147 :

7 اصل اساسی هزینه های قابل قبول

  •  در حدود متعارف متکی به مدارک بوده
  • منحصرأ مربوط به تحصیل درآمد موسسه : (تناسب  و همخوانی با درآمد شرکت)
  •  در دوره مالی مربوط
  • با رعایت حد نصاب‌های مقرر ‌باشد. ( مانند هزینه مسافرتی که مدیران شرکت در رابطه با کار شرکت می روند و یا هزینه‌های پرسنلی که انجام می‌دهیم. دلیل وضع این قانون چیست؟ برای آنکه مزایا و منافع شرکت به خطر نیافتند)
  • یا مطابق قانون و یا تصویب هیات وزیران باشد.
  • هزینه مربوط به درآمد‌های معاف یا درآمد با نرخ صفر غیر قابل قبول است .
  • پرداخت بیشتر از 50 میلیون ریال باید از طریق سیستم بانکی باشد. ( طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات‌ها هر معامله ای که بیش از مبلغ 000/000/50 ریال باشد باید از طریق سیستم بانکی انجام شود)

اصول اثبات معامله(مدارک در حد متعارف):

  • صورتحساب معتبر
  • فروشنده معتبر
  • در صورت مشمولیت ارزش افزوده فروشنده دارای گواهی معتبر باشد.( گواهی ارزش افزوده را می‌توان در سایت WWW.EVAT.RI مشاهده کرد.)
  • دارای مدرک پرداخت معتبر باشد.( از طریق سیستم بانکی باشد و در صورت چک، رسید چک معتبری را از طرف مقابل دریافت کرده باشیم.) که سازمان امور مالیاتی این روش را به عنوان معتبر‌تربن روش برای پرداخت می‌داند.
  • معامله از طرف طرفین در لیست معاملات فصلی گزارش  گردد. ( بخصوص برای معاملاتی که دارای مبالغ سنگین می‌باشند.)
  • دارای مدارک حمل معتبر باشد. ( در صورت نیاز به بارنامه)

اگر تنها یکی از این موارد حذف شود، هزینه غیر قابل قبول تلقی می‌شود.

اولین قدم در ورود به یک شرکت

اگر شما به عنوان مشاور در شرکتی حضور پیدا کردید که آن شرکت از شیوه و روش غلطی استفاده می‌کرد، باید بتوانید او را توجیه کرده و قوانین را آموزش دهید و در صورت توجیه نشدن باید یادآوری کنید مسئولیت تمامی موارد مربوطه بر عهده خود شرکت می باشد. در صورتی که شما به عنوان یک مدیر مالی اصول معامله را رعایت نکنید، باعث می شود زمانی که می خواهید اظهارنامه رد کنید مالیات شرکت چند برابر شود.

BLACK LIST چیست؟

زمانی که شخصی از یک شرکت صوری و غیر واقعی خریدی انجام دهد در صورت طلب صورت حساب، شرکت صوری از یک شرکت که به ثبت رسیده است اما وجود خارجی ندارد فاکتوری به اسم شما صادر می کند. این شرکت صوری و غیر واقعی است.

یکی از اصلی‌ترین نکات برای تشخیص صوری نبودن شرکت چیست؟

بارنامه به نام شرکت باشد و مهم‌تر از همه تسویه شرکت به نام آن شرکت واریز شود. شرکت های صوری شماره حساب ندارند.

جلسه دوم:

 

موسسه حسابداری محاسبان آفاق اسپادانا برای آنکه شما بتوانید هزینه‌های قابل قبول ماده 148 را به خوبی یاد بگرید، 29 بندی را که در این قانون وضع شده است تحت سر فصل‌هایی که به خوبی با آنها آشنایی داشتیم طبقه بندی کرده است

ماده 148 :

  • هزینه بهای تمام شده کالا و خدمات فروش رفته

انواع بهای تمام شده :

  1.  تولیدی ، پیمانکاری، بازرگانی داخلی و خارجی، خدماتی، کشاورزی و دامپروری
  2. بند1ماده 148- قیمت خرید کالای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده.
  3. 20- مخارج تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و لوازم کار و تعویض قطعات یدکی که به عنوان تعمیر اساسی تلقی نگردد.
  4. 25-ضایعات متعارف تولید.
  5. 21- هزینه‌های اکتشاف معادن که منجر به بهره‌برداری نشده باشد. (نکته اگر معدنی را کشف کردند که منجر به استخراج نشده در بهای تمام شده ذکر نمی‎‌‌‌‌شود.
  6. هزینه‌های حقوق و دستمزد و سربار ( سازمان امو مالیاتی صرفأ هزینه‌هایی را می‌پذیرد که یا در قبال اداره کار پرداخت شده باشد یا طبق آئین نامه‌های استخدامی ما ذکر شده باشد و ما مکلف به این هزینه‌ها بوده باشیم.)

جناب آقای خراسانی بحث ماده 148 را بدین شرح ادامه دادند:

بر فرض مثال کالایی را خریداری می‌کنیم که مجبور می‌شویم کالا را تحت مدت زمان مشخصی مثلا 6 ماه یا یک سال در سردخانه نگهداری کنیم تا به فروش برسانیم که این هزینه را باید جز بهای تمام شده محاسبه کنیم. مثلا در یک شرکت خدماتی که به طراحی نرم افزار مشغول است بهای تمام شده چگونه محاسبه می‌شود؟ از طریق استهلاک اثاثه، هزینه اینترنت و یا کارمندانی که در آن شرکت مشغول به کار هستند. هزینه‌هایی که در بهای تمام شده و هزینه‌ها تاثیرگذار باشند باید ذکر شوند و در صورت ذکر نکردن باعث بروز مشکل در صورت‌های مالی ما می‌شوند .

  • هزینه‌های پرسنلی:

  1. حقوق یا مزد اصلی و مزایای مطابق قانون کار و آیین‌نامه استخدامی
  2. هزینه‌های بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت
  3. حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید
  4. وجوه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی
  5. ذخیره مزایای پایان خدمت

جناب آقای مجید رئوفی معاون اسبق اداره امور دارایی مطالب را بدین شرح ادامه دادند:

در خصوص حقوق بازنشسگی، بازخرید خدمت و خسارت اخراج تا قبل از اصلاحات قوانین بدین شرح بود: اگر کارمند یا کارگری را باز خرید یا اخراج می‌کردیم، هزینه بازخرید قبول می‌شود اما ذخیره پذیرفته نمی‌شود. اما اکنون هر زمانی کارمند یا کارگری را اخراج کنیم تمامی مزایا قابل پذیرش است)

  • هزینه‌های اداری:

کرایه محل موسسه

(هزینه‌های اداری تا بیش‌ترین حد ممکن توسط اداره امور مالیاتی پذیرفته می‌شود به شرطی که مستند سازی به طور کامل صورت بگیرد. مثلا در رابطه با کرایه محلی که پرداخت می‌کنیم نیاز به وجور قرار داد رسمی می‌باشد در غیر این صورت در حد عرف از شما پذیرفته می‌شود مثلا دفتری اجاره کردید به مبلغ 100/000/000 که به طور خالص باید به مبلغ 20/000/000 اجاره می‌کردید و مبلغ 80/000/000 مازاد حتی در صورت پرداخت و کسر مالیات تکلیفی نیز پذیرفته نمی‌شود.)

ذکر یک مثال برای هزینه غیر قابل قبول:

هزینه غیر قابل قبول:

فرض می‌کنیم در یک موسسه ملک مربوط به مالک باشد، اجاره نامه نداشته باشد و هزینه اجاره برای آن شناسایی شده باشد (متکی به اسناد و مدارک مثبته نباشد.)

توجه داشته باشید حتی در صورتی که وجه اجاره و مالیات تکلیفی‌اش را نیز پرداخت کرده باشید اما قرارداد رسمی وجود نداشته باشد سازمان اداره امور مالیات می‌تواند آن را رد کند اما عرف ممیزین مالیاتی بدین شرح است که چون شما مالیات را پرداخت کرده‌اید هزینه را از شما می‌پذیرد.

اجاره بهای ماشین­‌آلات و ادوات مربوط به موسسه در صورتی که اجاری باشد

در خصوص اجاره اختلافاتی با استاندارد های حسابداری وجود دارد. بر فرض مثال می‌توان گفت می‌شود هزینه استهلاک ملکی را که اجاره کرده‌ایم را نیز حساب کرده و در دفاتر ثبت کنیم اما قوانین مالیاتی و استاندارد در این زمینه با یکدیگر مغایرت دارند

ذکر یک نمونه مثال برای پذیرفته نشدن هزینه در این بند:

جناب آقای مهدی خراسانی:

بر فرض مثال چیزی را خریداری کرده‌ایم که این مربوط به فعالیت ما نیست و باعث می‌شود این هزینه از سمت سازمان رد شود.

یکی دیگر از مواردی که می‌شود برای این موضوع بیان کرد این است که یک دستگاه ژنراتور داشته و هزینه استهلاک آن را نیز شناسایی کرده‌ایم. بر اساس میزان ظرفیت نیازی به یک دستگاه دیگر نداشته‌ایم ولی یک دستگاه دیگر اجاره کرده‌ایم در این صورت سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند هم استهلاک هر دو دستگاه را مورد پرداخت قرار دهد.

آقای عادل طغیانی نکته‌ای در خصوص ممیزین بدین شرح ذکر کردند:

اکثر هزینه‌هایی که از طرف ممیزین مالیاتی رد می‌شود یا به علت کسری مستندات است یا با تحصیل درآمد ما ارتباط ندارد. بیشترین تمرکز ممیزین بر روی درآمد است و می‌گوید اگر هزینه منجر به درآمد شود در این صورت از سمت سازمان پذیرفته می‌شود.

جناب آقای رئوفی :

به 2 جمله مجزا از هم باید توجه داشت:

غیر مرتبط و فاقد مدرک

مدرک شامل تمامی مواردی می‌شود که در مطالب ذکر شد و غیر مرتبط بودن ماده 147 و 148. بحثی که سازمان جامعه مالیاتی به آن رسیده است بدین شرح است که ما دیگر دنبال فروش نیستیم! دنبال هزینه‌های فروش هستیم که تا حد امکان قانون رعایت شود.

5- مخارج سوخت، برق، روشنایی، آب، مخابرات و ارتباطات.

6- وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه. (بر فرض مثال شما برای شرکتی که مجموعا 2/000/000/000 ارزش دارد به میزان 4/000/000/000 تومان بیمه نامه دریافت می‌کنید)

7- حق‌الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیات‌ها (در بحث مربوط به مالیات‌ها فقط مالیات‌هایی که مربوط به عملکرد یا ارزش افزوده نیست و توسط شهرداری‌ها به آن‌ها اشاره شده است را می پذیرد اما بر فرض مثال اگر شما دفتری که سال پیش ارائه کرده‌اید رد شده باشد و میزان مالیاتی که خودتان ارائه کردید 10/000/000 و اداره دارایی مبلغ 100/000/000 تشخیص داده است شما نمی‌توانید 90/000/000 اختلاف را به عنوان هزینه در سال بعد ثبت کرده و انتظار داشته باشید از سود سال بعدتان کم شود)

13- هزینه‌های جزئی مربوط به محل اجاره‌ای.

14-هزینه‌های مربوط به حفظ و نگهداری محل‌های فعالیت.

16- هزینه‌های ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری. ( اگر همایشی در خصوص کار خود برگزار کردید و پذیرایی در آن صورت گرفت، ارزیابی می‌شود که آیا هزینه‌های شما با میزان درآمدتان همخوانی دارد یا خیر.

نمونه دیگر: اگر شرکتی 2 شب اقامت در هتل را برای مشتریان خود خواستار شد باید بررسی کرد آیا این هزینه که برای مشتریان می‌شود منجر به فروش می‌شود یا خیر.

17-حق‌الزحمه‌های پرداختی از قبیل:

حق‌العمل، دلالی، حق‌الوکاله ، حق‌المشاوره، حق حضور

هزینه حسابرسی ‌و خدمات مالی و اداری و بازرسی سایر هزینه‌های کارشناسی (خصوصا برای شرکت‌هایی که طبق قانون مکلف به ارائه گزارشات حسابرسی هستند)

هزینه نرم‌افزاری، طراحی و استقرار سیستم‌های مورد نیاز موسسه،

در ارتباط با فعالیت موسسه و‌ حق‌الزحمه بازرس قانونی.

نکته:اگر مامور مالیاتی،  مالیات را بیش از مالیات ابرازی ما تعیین کرد ما به تفاوت تحت سرفصل سود و زیان انباشته ثبت می‌شود.

22-هزینه‌های مربوط به حق عضویت و حق اشتراک پرداختی مربوط به فعالیت موسسه.

هزینه‌های فروش

11-ذخیره مطالباتی که وصول آن مشکوک باشد مشروط بر این که:

اولا- مربوط به فعالیت موسسه باشد.(بر فرض مثال یک فقره چک از جاری شرکا دریافت کرده و به دلیل پاس نشدن تحت عنوان مطالبات مشکوک الوصول ذکر شود.این مطالبات حتما باید از محل فروش ما باشد)

ثانیا- احتمال غالب برای لاوصول ماندن‌ آن موجود باشد. (بدین منظور که باید اقدامات قضایی شروع شده باشد)

ثالثا- در دفاتر موسسه به حساب مخصوص منظور شده باشد تا زمانی که طلب وصول گردد یا لاوصول بودن آن محقق شود. (طبق رای دادگاه هر زمانی ثابت شد یا طبق این که طرف مقابل فوت کرده است شما می‌توانید این حساب دریافتنی را از دفاتر حذف کرد)

اقای رئوفی: ذخیره مطالبات لاوصول در خصوص بانک‌ها قابل قبول است. لاوصول بودن مطالبات باید برای اداره دارایی ثابت شود حال چگونه ثابت می شود؟ با شکایت کردن به امور قضایی و صدور رای دادگاه مبنی بر لاوصول بودن.

15- مخارج حمل و نقل.(در صورت وجود بارنامه و مطابق با میزان خرید ها. مثلا نمی‌توان گفت طبق بارنامه 500 تن کالا برای ما حمل شده است اما در فاکتور خرید، 100 تن موجودی خرید وجود داشته باشد و یا شرکت پیمانکاری پروژه‌ای را در منطقه محروم سیستان بلوچستان دریافت کرده است که به دلیل نبود امکانات و شرایط لازم امکان ثبت فاکتور وجود ندارد که طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی تا حدی که به مامور مالیاتی اثبات شود که این هزینه‌ها لازم بوده است برای انجام پروژه بوده است، حتی اگر مستند هم نباشد، قابل پذیرش است.

23- مطالبات لاوصول به شرط اثبات آن از طرف مودی مازاد بر مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول.

29ـ ذخیره مربوط به خدمات پس از فروش (گارانتی) اشخاص حقوقی.(3)

ذخیره گارانتی طبق استاندارد‌های حسابداری شناسایی و ثبت می‌شود. چند مورد از هزینه‌ها، جز هزینه‌های قابل قبول استاندارد است مانند ذخیره کاهش ارزش موجودی، ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری اما این موارد طبق قانون مالیات‌ها مورد پذیرش نیست.

ذخیره‌ای که برای شرکت‌های میان دوره‌ای می‌باشد طبق استاندارد چگونه در دفاتر ثبت می‌شوند؟ فقط ذخیره‌ی مربوط به 6 ماه دوم سال قابل قبول است. زیرا 6 ماه اول به این دلیل که در قانون قبلی وجود داشته است و جز هزینه‌های قابل قبول نیز نبوده است پذیرفته نیست.

هزینه‌های مالی(ماده 148)

18 ـ سود، کارمزد و جریمه‌هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانکها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد.

24- زیان حاصل از تسعیر ارز بر اساس اصول متداول حسابداری مشروط بر اتخاذ یک روش یکنواخت طی سال‌های مختلف از طرف مودی.

نکته اگر زیان تسعیر ارز ناشی از صادرات باشد چون صادرات از پرداخت مالیات معاف است، تسعیر ارز نیز پذیرفته نمی‌شود.باز هم باید به این نکته توجه داشت که ایا اصلا ما الزامی داشتیم که دارایی ارزی داشته باشیم یا خیر. علت مصرف،یکی از مهم‌ترین عواملی است که در زمینه تسعیر ارز باید به آن توجه داشت.

یک نکته در رابطه با صادرات:

فقط در صورتی که بانک صادرات تایید کند که ارز به بازار اقتصاد برگشته است قابل قبول است. در حال حاضر معافیت صادرات را فقط به کسانیکه بانک مرکزی تاییدشان کرده است داده می‌شود.

گرفتن وام و تسهیلات و … در صورتی پذیرفته می‌شود که از بانک یا مرجع معتبری که تحت نظارت بانک مرکزی باشد. همچنین استاندارد‌های حسابداری نیز رعایت شود بدین شرح که استانداردهای حسابداری عنوان می‌کند در صورت اخذ این وام برای ساخت دارایی در جریان ساخت، تا زمان تکمیل شدن دارایی، هزینه‌های بهره باید به عنوان دارایی شناسایی شود و پس از ساخته شدن می‌توان هزینه‌ها را تحت عنوان هزینه بهره براورد کرد.

نکته:قرض الحسنه‌ها در صورتی که هزینه‌ای بابت سود پرداخت کنند ،در حد عرف این هزینه قابل قبول است.

  • هزینه‌های تحقیقاتی
  • هزینه خسارت وارده

 هزینه‌های مربوط به جبران خسارت وارده مربوط به فعالیت و دارایی موسسه مشروط بر این­که:

اولا :

وجود خسارت محقق باشد. (چه خساراتی را می‌توان ثابت کرد؟ خساراتی که توسط هلال احمر، آتش نشانی، نیروی انتظامی و …به تایید برسد و  یا مثلا برای برخی از رویداد‌هایی که در داخل شرکت در حال اتفاق افتادن هستند اگر هزینه مربوط به کارشناس یا تعمیرات می‌دهیم می‌تواند دلیلی بر اثبات وجود خسارات باشد. همچنین توجه داشته باشید در صورتی که چنین خساراتی به شما وارد شد طبق بخشنامه تا 6 ماه فرصت دارید تا قبل از آنکه مستندات از بین رود، به سازمان امور مالیاتی اطلاع داده تا تحقق را ثابت کنیم)

ثانیا :
  • موضوع و میزان آن مشخص باشد. (بدین منظور که با مستنداتی که وجود دارد چه میزان جنس در انبار وجود داشته است که از بین رفته است و موجودی انبار را طی دفاتر محاسبه کنیم و باید توانست مبلغ را به خوبی شناسایی کرد و بسیاری از اوقات برای ارزیابی مبالغ نیاز به نظر کارشناس رسمی دادگستری داریم تا بتواند آن مبلغ را برای ما ارزیابی کند.
ثالثا :

توسط دیگری جبران نشده باشد (مثلا خسارت توسط بیمه پرداخت نشده باشد یا اگر هم پرداخت شده است، به طور کامل پرداخت نشده باشد تا میزان مازاد را بتوانند بپذیرند.برای مثال فرض کنید شرکت تولید مواد غذایی داریم و در حال تولید محصولاتی هستیم که تا 3 روز تاریخ انقضا دارند. حال چگونه باید ثابت کنیم که به علت خراب بودن سردخانه، کالای ما از بین رفته است؟

در شرکت‌های مواد غذایی کارشناس فنی وجود دارد که می‌تواند این مباحث را کنترل و به اثبات برساند. مثلا انبار شرکتی دچار آتش‌سوزی شده که بیمه نیز نبوده  است در صورتی که بیمه نشده باشد می‌شود از طریق کارشناس بیمه این موضوع را اثبات کرد و در غیر این صورت می‌توان از طریق کارشناس سازمان آتش‌نشانی یا کارشناس مستندات تا قبل آنکه مستندات از بین روند، حادثه را به ثبت رساند و هزینه را دریافت کرد.

آقای مجید رئوفی:

در خصوص خسارات و ضایعاتی که در شرکت‌های تولید دارو یا پخش دارو وجود دارند کارشناس دارویی نیاز است اما قبل از آن درخواستی برای نماینده امور مالیاتی، نماینده بهداشت و نماینده فرمانداری و خود آن شرکت داده می‌شود. سپس لیستی که از مبلغ داروها تهیه شده است را مورد بررسی قرار می‌دهند تا موضوع را به ثبت برسانند که این مورد بیشتر در ارتباط با داروهای گران قیمت کابرد دارند مثلا یک نمونه امپول به مبلغ 1/000/000 تومان از تاریخ انقضای آن گذشته بود که آن دارو را از بین برده و یک نسخه در پرونده شرکت بایگانی کردند.

  • ذخیره هزینه‌ها
  • استهلاک

 سایر نکات موجود در ماده 148:

1- سازمان امور مالیاتی می‌تواند هزینه‌هایی را که تشخیص می‌دهد به فعالیت موسسه مرتبط است را پس از تصویب وزیر اقتصاد به عنوان هزینه قابل قبول اضافه کند .(تبصره 1 ماده 148)

2- حقوق مدیران و مالکان اشخاص حقوقی جز هزینه‌های قابل قبول است اما در بنگاه‌های حقیقی قابل قبول نیست .

3- در شرکت‌های تعاونی 4% سهم اداره تعاون جز هزینه‌های قابل قبول است. (عملا این 4% مشخص می‌کند که نرخ مالیات ما 18/75 نیست باید و باید حواسمان باشد که که 4% نیز باید به اداره تعاون پرداخت شود.

جلسه سوم:

ماده 149:

استهلاکات :

آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌ کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و همچنین هزینه‌های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

چندنکته مهم در خصوص با ماده 149:

  • برای محاسبه استهلاک از روش ، عمر مفید و نرخ مندرج در بخشنامه استفاده کنید.

تفاوت بین استانداردها و استهلاکات :

در استانداردهای حسابداری به ما اعلام می‌شود که بر اساس قضاوت حرفه‌ای خود هر روش یا نرخی که می‌خواهیم مشخص کنیم  اما سازمان امور مالیاتی اجازه این کارا نمی‌دهد مگر آنکه روشی که انتخاب کردیم میزان استهلاک را کمتر نشان دهد.

یکی از قوانینی که در قانون مالیات‌ها به درستی به آن اشاره شده است بدین شرح است که اگر اموال و دارایی را خریداری می‌کنی که باعث می‌شود مصرف انرژی پایین بیاید و باعث حفظ محیط زیست شود اجازه داده می‌شود دو برابر نرخ آن روش یا جدولی که به ما داده شده است از آن استفاده کرد.

نکته : بعضی از شرکت‌هایی که دارای معافیت هستند ضریب استهلاک را کمتر محاسبه می‌کنند و دارایی را نگهداری می‌کنند تا زمانی که از معافیت خارج شود که این موضوع خلاف قانون است و تحت عنوان فرار مالیاتی مورد جریمه قرار می‌گیرد.

اصلاح ترازنامه:

یکی از مواردی که استاندارد در این مورد برای ما فراهم کرده است تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌باشد و ترازنامه به روزتری را در اختیار سهامداران قرار دهیم.خوشبختانه سازمان امور مالیاتی نیز تجدید ارزیابی را نیز پذیرفته با این استثنا که هزینه استهلاک تجدید ارزیابی یه عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته نمی‌شود.

روش، نرخ و عمر مفید انتخابی شما می‌تواند مغایر با ماده 149 باشد به شرطی که استهلاک محاسبه شده کمتر از ماده 149 باشد.

  • درآمد حاصل از تجدید ارزیابی از مالیات معاف است.
  • هزینه استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی جز هزینه‌های قابل قبول نیست .
  • زیان ناشی از فروش دارایی‌های ثابت (بجز مالیات مقطوع) از سود سال قابل کسر است (بر فرض مثال اسباب شرکت در زمان فروش، دارای مالیات مقطوع نبوده است و اگر اسباب در حال زیان‌دهی هستیم این زیان پذیرفته می‌شود.)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *